SFO 1

Børn i 0.-3. klasse går i SFO 1 på Bjergmarkskolen. Her er der mulighed for morgenmad og en eftermiddagssnack, og hver dag er der sjove aktiviteter for børnene og ikke mindst rum til at lege med vennerne.

Fortsæt legen i SFO

Børn har brug for fællesskaber. I SFO’en øver dit barn sig i at danne og vedligeholde relationer sammen med børn og voksne gennem leg og oplevelser. Vi afprøver færdigheder, opnår succes og nederlag og lærer af begge dele.

Vi snitter, bager, fortæller historier omkring bålet, maler og lærer at fægte som en ridder. Alt sammen for at prikke til dit barns nysgerrighed og skabe oplevelser sammen med andre børn og voksne.

Hver dag er der aktiviteter i vores fire faste temaområder, som er Udeliv, Krea, Leg/sport og Digitale medier.

Udeliv

Bål i SFO

I udeliv tænder vi ofte op i bålet, rister skumfiduser og laver mad. Her er også muligheden for at klatre i træer, snitte og bare mærke naturen og den friske luft mellem buske og træer. Børnene får et snittebevis i 0. årgang, hvor de lærer at håndtere en kniv og hvilket træ der er godt at snitte i.

Vi vil gerne lære børnene, at vi alle har et ansvar for at passe på naturen. Vi samarbejder med forskellige foreninger, fx spejderne. Vier også tit i Andelslandsbyen Nyvang. Her har vi et stykke land og et lille ”sommerhus”. Det bruger vi som base for udflugter rundt på Nyvang.

Krea

Drenge maler

I krea er der altid aktivitet og fuld af liv. Ofte er børnene selv initiativtagere til nye projekter. Vi maler, syr, brænder ler, laver glaskunst og designer smykker i smykkeværkstedet.

Her er der mulighed for fordybelse og lade fantasien få frit løb.

Sport og leg

Børn spiller hockey

I sport og leg får børnene mulighed for være aktive, lege og udfordre sig selv fysisk, samtidig med, at de oplever hvordan sport kan give nye fællesskaber på tværs af klasser og alder.

De fleste af ugens dage har vi Bjergmarkshallen til rådighed, hvor vi spiller hockey, holder Nerf-krig, sørøverfanger, badminton og meget andet. Derudover har vi store udendørsarealer med fodboldbaner, basketbaner og parkourbane. Indenfor i blokkene har vi bordtennisborde, bobspil og airhockey. Årstiden og vejret bestemmer, om vi er ude eller inde.

Vi oplever tit, at børn har en forkærlighed til en enkel aktivitet, fx fodbold eller stikbold. I sport og leg vil vi gerne motivere børnene til, at de kan være aktive og have det sjovt på mange forskellige måder. Ofte viser det sig at være en succes – fx når vi finder stylterne frem, som skal spændes på benene, eller når vi støver det gamle bob spil af.

Vi samarbejder også løbende med nogle af de lokale idrætsforeninger, fx Kidsvolley og Easybasket, så børnene både får mulighed for at prøve nye forskellige aktiviteter, og de får en smag på foreningslivet.

Digitale medier

Pige bruger computer

Elsker dit barn at spille wii eller på computer? Så er der også mulighed for det i SFO’en. Vi har Wii, playstation, computere og ipads. På udvalgte dage må børnene også tage deres egne spillemaskiner med.

På 0. årgang får eleverne et digitalt kørekort, hvor de lærer at bruge SFO’ens devices, hvad de må og ikke må i SFO tiden, når det kommer til spil. Vi har bestemte hjemmesider, hvor børnene må spille, men de må fx ikke gå på YouTube, da vi ikke har mulighed for at styre, hvad børnene ser. Hver årgang har en-to dage om ugen, hvor der er mulighed for at spille.

Gaming bliver ofte set som ren underholdning, og det kan virke som tidsfordriv og isolerende, når børnene sidder bag hver sin skærm. Men kigger du godt efter, er der også en masse læring. Børnene taler sammen og hjælper hinanden på kryds og tværs uden at tage højde for klasser og kultur.

Vi har fokus på at skabe de bedst mulige rammer for, at børnene kan udvikle digital dannelse og færdigheder. Brugen af computere og andre spillekonsoller i sfo er et supplement til de andre lege - og udviklingstilbud, vi har.

Læs mere om reglerne for den digitale færden i SFO 1

SFO1 holder til i Blok A (0.-1. årgang) og Blok C (2.-3. årgang og børn fra specialindskolingen).

22.08.2023

Video: SFO- og klubliv - Der er plads til alle